STEVENS BIKES (https://www.stevens-bikes.cz/)

Test Stevens Jura Carbon ES

Model Jura je již řadu let typickým příkladem stroje pro maratonské nasazení a nejluxusnější zástupce celé této série nás ani chvilku nenechá na pochybách, s kým máme tu čest. Ovšem ryze závodní segment je pouze jedním z působišť německého fullu, nečekaně sebevědomě totiž dokáže pracovat rovněž v roli lehkého trailbiku

My jsme sice již otestovali variantu Jura Carbon ES, nyní zde ovšem máme ještě větší bonbónek. Cenovka přes sto padesát tisíc korun, hmotnost 11,35 kilogramu, dále špičkové jednotky pružení Fox Factory s nezaměnitelnou úpravou kluzných ploch Kashima nebo sada Shimano XTR – zde není prostor pro sebemenší kompromisy.

Jak se dá předpokládat, základní charakteristika modelu Jura Carbon SL 29“ se po stránce jízdního projevu ve většině  ohledů překrývá s již letos testovaným kolegou z téže stáje. Z hlediska ceny oba nejvyšší zástupce řady Jura dělí nějakých padesát tisíc korun, váhově pak téměř kilo, přesně rovných osm set gramů. Nakolik zásadní je tato hmotnostní redukce nebo třeba vrstva Kashima Coating u pružících jednotek? Případně má skutečně smysl připlatit si na topmodel, když i druhý nejvýše postavený zástupce řady Jura považujeme za naprosto vynikající? Toto jsou otázky, které se nám postupně vynořovaly a zase mizely během prvních společných kilometrů.

Zdvih 120 mm na obou osách je sám o sobě vodítkem, kam daný bike zařadit, současně však může být v určitém smyslu zavádějící. Geometrie je sice naladěna co nejuniverzálněji a trailové hrátky nejvyššímu zástupci řady Jura rozhodně nejsou cizí, i tak máme ale před sebou v prvé řadě velmi rychlý maratonský bike, schopný vyhrávat na dlouhých, fyzicky náročných tratích. Přítomnost teleskopické sedlovky, o něco vyšší pozice řídítek, příjemná zdvihová rezerva a v neposlední řadě také celková pocitová bytelnost konstrukce nám ale zároveň umožní vydovádět se do sytosti při celodenním brouzdání krajinou, s objevováním nových technických pasáží.

Během jízdy vnímáme nízkou obvodovou hmotnost kol a nekompromisní tuhost rámu, tedy atributy zásadní nejen pro pocit raketové akcelerace, ale i pro celkovou svižnost jízdy. Letíme-li běžným terénem, typickým pro XC tratě a maratony, nejsme jakkoli rušeni nadbytečnými milimetry zdvihu a bike se chová spíše jako závodní stovkový full, což je ještě podpořeno sdruženým dálkovým ovladačem lockoutu obou jednotek Fox. Ovšem v okamžiku, kdy najedeme do tvrdších pasáží, zdvihová rezerva či přítomnost teleskopické sedlovky přijdou vhod a dnes tak populární trailový přesah objevíme během zlomku sekundy. Výraz „všeuměl“ je pro model Jura Carbon SL 29“ naprosto trefný.

Recept na rychlost a komfort

Zaměříme-li se na konstrukci samotnou, objevíme tlumič pod horní trubkou a osvědčenou čtyřčepovou koncepci vycházející ze systému Horst Link. Špičkové jednotky Fox se zlatavou povrchovou úpravou kluzných ploch zde zcela jistě nejsou jen pro parádu. Upřímně, překvapilo nás, nakolik se ještě navýšila vnímavost vůči nejmenším, případně rychle za sebou následujícím nerovnostem – a to jsme již o stupínek nižší variantu téhož modelu (s jednotkami Fox Performance) považovali právě v ohledu citlivosti pružení za velmi vyspělý bike. Tím chceme říci, že připlacení nejen za celkovou nižší hmotnost, ale i za tlumič a vidlici z nejvyšší řady Factory, má smysl.

Konstrukci rámu jsme detailně popsali v testu modelu Jura Carbon ES, nechceme se proto příliš opakovat. Zmínku však zaslouží působivě mohutné profily hlavních rámových partií, ale také ložiska se značným vzájemným rozestupem nebo neméně robustně vyhlížející ramínko, chcete-li vahadlo, usměrňující chod tlumiče a zvyšující boční pevnost této části rámu. Celkovou torzní tuhost, o níž se vedle akcelerace dozvíme především při naklopení kola do zatáčky, podporují dnes již skoro nepostradatelné boostové náboje nebo 34mm průměr vnitřních noh vidlice.

Posed byl naladěn tak, že sice dovoluje hraní si s kolem při posouvání technických dovedností, současně však stále preferuje hlavně výkon. Líbilo se nám, že Stevens záměrně neposunul těžiště přespříliš vzad a současně zbytečně nezkrátil zadní stavbu. To jsou sice často používané způsoby navyšování technických dovedností, ovšem za cenu redukce přirozených vrchařských schopností. Právě šplhání se do hodně prudkých kopců jde tomuto karbonovému fullu náramně a kolo nevyžaduje příliš soustředění, ani křečovité sevření řídítek pro potlačení nervozity předku. Jura Carbon SL 29“ si proto libuje v táhlých stoupáních a na rovinkách vybízí k neustálému zrychlování. I přes 120mm zdvih jako bychom měli v těchto momentech pod sebou cross-countryového chrta, vyžívajícího se ve stylu jízdy „brzda-plyn“ a v ostré akceleraci za každou zatáčkou.

 

Jak jsme ale již naznačili, to byla pouze jedna část povahy testovaného stroje. Pokud totiž přichází na řadu sjezd, jako by najednou vystoupily na povrch jeho trailové dovednosti. Nejde pouze o přítomnost skvěle fungující teleskopické sedlovky Fox, i když také ona hraje ne nedůležitou úlohu. Klíčový je pocit jisté ovladatelnosti a schopnosti vypořádat se s hodně technickými pasážemi. Průběh pružení je v daný okamžik využit na maximum a plná aktivita vysoce citlivých jednotek jakoby v reálu vyvolávala dojem větší bezednosti zdvihu, nežli bývá u 120mm fullů příznačné. Šířka řídítek funguje jako kormidelní kolo a zatímco v běžném XC terénu nás neomezuje, snad s výjimkou průjezdů opravdu úzkými pasážemi mezi stromy, tak na technickém singletracku právě řídítka a naladění geometrie ukazují doposud skrytou tvář kola, libujícího si například v odskakování terénních zlomů. Co je však nejdůležitější, tak tyto dovednosti zůstávají při rychlé jízdě v běžném terénu převážně skryté a dozvíme se o nich až v okamžiku, kdy je potřebujeme.

Jediná páčka na řídítkách pro uzamčení obou jednotek fungovala bezvadně a příjemně překvapila také poměrně nízkou ovládací silou, což je ostatně aspekt, s nímž mnozí výrobci dodnes více či méně bojují. Podobně příjemně pracovala také teleskopická sedlovka Transfer (v nejluxusnějším provedení Facrory) a především celé nové Shimano XTR. Výkon brzd, citlivost odezvy nebo rychlost změny převodu, to jsou skutečně silné stránky novinky. Určité zpoždění náběhu výroby „ikstéerkových“ klik si zde nakonec vynutilo sériovou montáž karbonového provedení Race Face Next SL, což ale rozhodně není na škodu. Jediný převodník se čtyřiatřiceti zuby byl v kombinaci s kazetou s nejmenším desítkovým pastorkem z hlediska převodového rozsahu bez problémů, i když osobně bychom si zde možná dokázali klidně představit 36 zubů – vzhledem k závodním maratonským ambicím kola jako celku. To už je ale záležitost vkusu a potřeb konkrétního majitele. Univerzální, ovšem současně velmi rychlý vzorek plášťů Rocket Ron v šíři 2,25“ je sázkou na jistotu, ať už se postavíme na start maratonu, či právě vyrážíme s partou kamarádů prozkoumávat zapomenuté kouty našeho pohraničí. Všechny další díly jsou pak na kvalitativní úrovni sady XTR, platí to jak o lehkých a tuhých kolech DT Swiss XR1501, tak o dílech s logem Syntace, jmenovitě o karbonových řídítkách Vector Carbon nebo o představci F109. Ani tomu nejzmlsanějšímu bikerovi zde zkrátka nemůže cokoli chybět.

Fotogalerie kola ZDE

Technická specifikace

Rám: Carbon SL HMF, 120 mm

Tlumič: Fox Float DPS Factory

Vidlice: Fox 34 Float SC Factory, 120 mm

Kliky: Race Face Next SL, 34

Brzdy: Shimano XTR, 180 mm

Řazení: Shimano XTR 1x12

Přehazovačka: Shimano XTR

Kazeta: Shimano XTR 10-51 (12)

Kola: DT-Swiss XR1501

Pláště: Schwalbe Rocket Ron 2,25“

Řídítka: Syntace Vector Carbon, 760 mm

Představec: Syntace Force 109

Sedlovka: Fox Transfer Facrory, teleskop.

Sedlo: Oxygen Roccia

Hmotnost: 11,35 kg (vel. 20“)

Cena: 155 590 Kč

www.cykl.cz - kategorie: Testy kol

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«

//NEVER STOP
mapa stránek prohlášení o přístupnosti klasická verze mobilní verze nastavení cookies